Grattis Frida
elektroniskt etablerad 2002
Tillbaka Hem Endast i Internet Explorer Forum Adresser Hjälp

Semester 2003

Vi bestämde oss ett par veckor i förväg för att ha en oplanerad bilsemester när höet var bärgat. Lördagen innan vi gav oss av undersökte Christian om det fanns några biljetter kvar till något sommarevenemang i Sverige. Valet föll på paret Skifs föreställning "Speldosa" i Sälen och biljetter bokades till onsdagens föreställning. Här följer nu en redogörelse dag för dag vad vi hittade under färden upp till Sälen och tillbaka.

[Måndag 21 juli]

Vi började vår semester med att åka från Sundhult till Halmstad. Här förberedde vi oss för veckan genom att köpa solglasögon och på turistbyrån hämta broschyrer över vandrarhem och "Bo på lantgård". Vi hämtade även ut Hannas nya mobiltelefon som varit på lagning.
Vi ställde siktet på Västergötland och tog Nissastigen upp mot Vättern. På vägen upp bokade vi in oss på Västergården, mittemellan Ulricehamn och Falköping.

Västergården

Det skulle visa sig att värdinnan på det kombinerade Rum&Frukost och "Bo på lantgård" hade träffat Mor och Far när de var på en ekomuseum-resa i Ätradalen.
Kvällsmackan intogs på ett kafé i Blidsberg.

[Tisdag 22 juli]

Efter en god frukost på den mysiga Västergården fortsatte vi upp i "Arn"-land. Första stoppet blev i Gudhem där vi tittade på klosterruin och kyrka.

Det var nästan så man kunde höra moder Rikissa skrika i korsgången...

Gudhem kyrka och klosterruin

Vi stannade till i Skara, besökte turistbyrån och köpte Arn-te i en liten butik.

Forshem kyrka; Riddaren överlämnar
kyrkans nyckeln till Gud.

Färden gick vidare till 1100-talskyrkorna i Husaby och Forshem. I Husaby tog vi oss även en titt på borgruinen från 1400-talet. I Forshem fanns förutom kyrkans stenreliefer ett litet stenmuseum med gamla gravkors.

I Årnäs kunde vi så under åskan muller få oss en titt på borgruinen Aranäs. Själva ruinen fick man tyvärr inte gå fram till för den höll på att renoveras pga rasrisk.

Vi bestämde oss nu för att lämna resten av alla besöksmål i Västergötland till en annan gång och istället ta oss en bra bit närmre Sälen. Vi bokade in oss på vandrarhem i Falun (tisdagen) och Sälen (onsdagen) och styrde kosan mot Dalarna. På väg genom Närke åt vi en god lunch i Viby (eller Viiiby som de själva säger...).

Väl framme i Falun konstaterade vi att det inte direkt är någon sommarstad, det var ganska tomt på gatorna, åtminstone tyckte vi det som är vana vid Halmstad. Vandrarhemmet var helt okej men inte mer, tråkigt i jämförelse med lantgårdsvistelsen i Västergötland och dessutom dyrare.

[Onsdag 23 juli]

Uppe Lugnets hoppbacke fick vi se en kille öva backhoppning och landa i gräset långt nedanför. Kanske Sveriges nästa stora hopp denna idrottsgren?

Lugnets stora hoppbacke

Vi ägnade resten av förmiddagen åt Carl Larsson-gården i Sundborn. Underbart sommarväder, som det väl alltid är i Sundborn, inte varmare än att man kunde sitta i trädgården vid vattnet i solskenet och njuta av den stilla brisen. Ett fantastiskt hus hade de, Karin och Carl, men vi var förvånade över att rummen inte var större. "Carl målade med vidvinkel" står det i barnboken vi köpte.

Efter middagen åkte vi vidare till Sälen med ett stopp i Borlänge där vi köpte campingstolar, eftersom det stod "Medtag egen stol" på Speldosa-biljetterna. Efter att missbedömt tiden kom vi till Olnispagården precis när föreställningen skulle börja och fick således sitta långt bak, där det förövrigt fanns träbänkar så vi aldrig behövde använda våra nyinköpta stolar.

Speldosas ensemble

Medverkande i det "Musikaliska Vasaloppet i Sälenbygd" var, förutom dansare och musiker, Björn Skifs, Anna-Lotta Larsson, Lena Ph, Martin Stenmarck och Claes Eriksson. Trots att föreställningen i Aftonbladet fick 4 plus så tyckte vi att den var ganska tam. Roligt dock att ingen av artisterna sjöng låtar ur sin egen repertoar. Björn och Lena gjorde en trevlig tolkning av Peter LeMarcs "Mellan dej och mej". Claes var rolig som vanligt, men monologerna var tyvärr mestadels återanvända.

Utsikt från Sälens vandrarhem

Natten tillbringade vi på Sälens vandrarhem mitt ute i tallskogen några kilometer från Norge, närmare bestämt i Gräsheden.

Återigen okej men inte mer, dock ett plus för toa på rummet och att mikrovågsugnen i köket hade "Variable power !"...

[Torsdag 23 juli]

Efter att ha bryggt te i en "Visseljohanna" körde vi söderut i hopp om att hitta en mack eller ett café som erbjöd smörgåsar. Men vi hittade inget förrän på en camping utanför Torsby och då var det middagsdags... Vi fick dock en kunglig måltid, älgstek med potatis och kantarellsås, med utsikt över en trevlig sjö.

Vårt rum på Birgittas B&B

Stärkta till kropp och själ styrde vi så kosan till Selma Lagerlöfs hem Mårbacka. Efter en rundvandring i det vackra hemmet inhandlade vi "Selmas sago-te" och en bok om Selma.

Birgittas Bed & Breakfast

Så småningom åkte vi ner till Karlstad och fick rum på "Birgittas Bed & Breakfast", inte långt från Karlstad centrum. Ett helt fantastiskt hus från förra sekelskiftet som var inrätt tidstypiskt och vi hade sådan tur att värdparet precis hade avslutat sin 3 dagars semester. Kan avslöja redan nu att detta övernattningsalternativ tog topp-placeringen under vår semestervecka. Värdinnan Birgitta hade tidigare jobbat på hotell och det märktes på service och frukost (mmm vad gott med nybakt bröd). Vi rekommenderar det å det varmaste.

Johan Wissman (bana 4) i startgroparna.

På turistbyrån konstaterade vi att just denna dag så var det Götagalan i Karlstad, så vi traskade iväg till idrottsplatsen. Där fick vi bland andra se Carolina Klüft, Stefan Holm, Christian Olsson, Johan Wissman, Patrik Kristiansson, Robert Kronberg och systrarna Kallur. Vi fick dessutom se ett Saudiarabiskt längdhoppsrekord.

[Fredag 24 juli]

Fredagen kom att gå i slussarnas tecken. Men först åkte vi till Åmål och tog ett foto som bevis på att vi varit där. Vårt första mål var annars akvedukten i Håverud, där vi fick se en kanot, med två vuxna, två barn och en hund i flytväst, slussas.

Ett halvt sekels SAAB-bilar.

I Trollhättan hade vi väntat oss att finna ett SAAB-museum, men så mycket större förväntingar hade vi inte. Den inställningen kom dock på skam, intill SAAB-museet låg "Innovatum - Kunskapens hus" där vi fick lära oss mer om bl a vatten- och ångkraft och Trollhättans industriella historia.

Öppnade dammluckor.

Vi fick också åka linbana som ledde över slussområdet till ett "illusionshus" där ögat blev lurat mer än en gång. På denna sida slusskanalen låg även slussmuseet där man fick reda på allt om de tre slusslederna, från Polhemsslussen som aldrig blev använd till dagens slussystem.

På fredagskvällarna i juli släpptes vattnet på i den gamla älvfåran med stämningsfull belysning, så vi hade turen att få se detta mäktiga naturskådespel. I anslutning till älven och slussarna fanns det ett antal promenadslingor med skyltar som berättade om historik och myter om platserna. Som Peter LeMarc-beundrare var det även roligt att se alla platser i Trollhättan som han nämner i sina sånger, men någon "nerlagd mjölkbutik på fel sida älven" hittade vi inte... Natten tillbringade vi i det gamla Tingshuset som numer används till inhysning av nattgäster av mer frivilligt slag, vi fick "Åklagarens rum" till vårt förfogande.

[Lördag 25 juli]

På väg ner till inflyttningsfest hos Erik, Petra och Jakob på Björnsgården i Gråbo tog vi en lite extra sväng om Orust och Tjörn. Det var även tänkt att vi skulle kört genom Lödöse men då hamnade vi på fel sida älven... Efter god smörgåstårta och vinbärskaka återvände vi så till Sundhult för att smälta alla intryck. Denna typ av semester kan varmt rekommenderas till de som vill glömma bort jobb och vardagsliv, vi hade helt enkelt inte tid att tänka på något sådant!